dimecres, 26 de març del 2014

Els horts escolars milloren la intel•ligència de l'alumnat


Segons un estudi de la Royal Horticultural Society, els horts escolars milloren la intel•ligència dels nens, ajudant-los a desenvolupar diferents habilitats que els permeten enfrontar-se a la vida en el futur, milloren la comprensió del llenguatge i les matemàtiques, els coneixements científics, les relacions socials, l'estat i habilitats físiques, la conducta i el sentit de la responsabilitat, beneficis que no es poden obviar i pel que aquesta societat britànica anima que tots els col • legis i escoles comptin amb un jardí o hort escolar com a part de l'educació .

Per arribar a la conclusió que els horts escolars milloren la intel•ligència dels nens, en l'estudi es va realitzar una enquesta a 1.300 professors i mestres que desenvolupen la seva tasca en les escoles urbanes i que estan implicats en el desenvolupament d'aquest tipus d'iniciatives, pel que sembla, tots coincidien en els beneficis de comptar amb una parcel • la per conrear a l'escola. Amb aquest tipus d'activitats es podria canviar la tendència en la qual els nens valoren més la televisió i les videoconsoles que el medi ambient.

Cal afegir a més, que els nens estenien els coneixements adquirits i el seu entusiasme a casa volent posar en marxa un petit hort o jardí domèstic, cosa que resulta beneficiós, ja que els aparta de les activitats i jocs tradicionalment sedentaris com poden ser els ordinadors , les videoconsoles, la televisió, etc. Els horts escolars milloren la intel•ligència dels nens, però a més els ajuda a comprendre la procedència dels aliments, la relació de la seva producció amb les estacions i fins i tot contribueixen a millorar la sevaalimentació.

No és estrany llavors que al Regne Unit hi hagi una campanya que pretén impulsar la jardineria i els horts escolars. En aquesta campanya, la Royal Horticultural Society ofereix tot tipus d'informació, tant als professors com als nens, per posar en marxa un hort escolar. De moment ja són 12.000 nens els que participen en la iniciativa i es pretén que en els tres pròxims anys, 4.500 nens més participin en aquest tipus d'activitats.

Però no és una activitat exclusiva del Regne Unit, als Estats Units per exemple, la National Gardening Association també promociona aquest tipus d'activitats i es pot accedir a una pàgina web anomenada kidsgardening.org on s'ofereix tot tipus d'informació relacionada amb els jardins i horts escolars a professors i nens. A Espanya, i concretament a Catalunya, també es desenvolupen diferents iniciatives que pretenen impulsar els horts ecològics a les escoles, una eina interessant i de gran valor pedagògic és la maleta De l'hort a casa impulsada per l'Associació VidaSana.

Es tracta d'una maleta que conté material didàctic dirigit als nens i professors de primària i secundària de Catalunya, d'una banda el material destinat al professorat ofereix informació sobre el projecte, els objectius i els continguts. També ofereix informació sobre el sistema de treball que permetrà rendibilitzar al màxim, a nivell educatiu, la posada en marxa d'un jardí o hort escolar. D'altra banda, la maleta ofereix als nens tot tipus de jocs, experiments, propostes i informació i consells sobre les tècniques de cultiu perquè puguin aconseguir desenvolupar un hort escolar.

Els jardins i horts escolars haurien de ser una assignatura obligada a les escoles donats els beneficis que reporten, com pensem que hauria de ser obligatòria una assignatura de nutrició que es desenvolupés paral•lelament a l'hort escolar per millorar la comprensió sobre els hàbits saludables. Reprenent la informació proporcionada per la Royal Horticultural Society podem comprovar que la xifra de 12.000 nens és molt petita tenint en compte el gran volum de nens del Regne Unit, cosa que passa igual en la resta de països, potenciar i promocionar aquest tipus d'activitats és beneficiós per als nens, de manera que seria interessant que pares i educadors contribuïssin a introduir aquest tipus de programes en les escoles i col•legis emparats sempre per les associacions que treballen en aquest camp.

Us recomanem llegir l'article publicat a Ecogaia per comprendre millor la relació entre els nens i el desenvolupament de programes de jardins i horts escolars.
Article que apareix al web: http://www.mamaterra.es

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada